Dnes < > December 2019
Sunday PO ÚT ST ČT SO
Dec 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Jan 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Další zdroje informací o AP

BALVÍN, J., (2000). Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí.

Článek poukazuje na etické zásady v práci pedagogických asistentů působících u romských žáků, zabývá se možností propojení „přirozených schopností“ romských žáků a dovedností asistentů.

V druhé části článku autor uvádí možnosti práce asistenta ve volném času žáků s podrobným popisem konkrétních her využitelných pro vzdělávání romských žáků. 

Článek vyšel ve slovenském odborném časopise Vychovávateľ 1, rozdělený na dva díly:

V prvním díle autor definuje etické zásady pro práci asistenta nebo i učitele s romskými žáky:
„Vnitřní rozhodnutí vychovatele odevzdat své znalosti a dovednosti dětem.
Pevné niterné rozhodnutí, volba a odhodlání podílet se dlouhodobě na výchově a vzdělávání romských dětí.
Vědomí smysluplnosti svého pedagogického působení jako základ důstojnosti osobnosti učitele a vychovatele.
Realizace profesionálního étosu jako základu mravní kultury osobnosti vychovatele.
Schopnost poznání a porozumění pedagogickým procesům jako základ rozhodování při řešení výchovných situací.
Schopnost komunikovat s jinými lidmi, učiteli, rodiči a celou romskou komunitou na základě niterného rozhodnutí věnovat vše pro optimální rozvoj a socializaci dítěte.“ (s.24)

Dále se autor zabývá možnostmi spolupráce učitele a pedagogického asistenta a s odkazem na starší práce K. Holomka zmiňuje požadavek, aby „se prosadily přirozené schopnosti romských dětí (např. hudba, tanec, pohyb) jako rovnoprávný činitel vedle vzdělávacích předmětů.“ (s. 25) Toto prosazení přirozených schopností ve vzdělávání by pak podle autora přinášelo velké možnosti pro uplatnění dovedností a životních zkušeností asistentů, kteří do školství tou dobou často přicházeli z jiných profesí (např. dámské krejčové a další řemeslné kvalifikace).

Ve druhém díle poukazuje Jaroslav Balvín na přetrvávající verbální a frontální charakter výuky ve školách, při kterém není dostatek prostoru na procvičování poznatků hravou formou – toto procvičování by podle autora mohli realizovat asistenti ve volném čase žáků. Pro tyto účely je v článku uvedeno i několik her sloužících k procvičení učiva i k osvojování nových etických hodnot.

Zdroj:
BALVÍN, J., 2000. Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí. Vychovávateľ 1/2000, s.23-26. – 1. část.
BALVÍN, J., 2000. Romský pedagogický asistent a jeho možnosti při výchově romských dětí. Vychovávateľ 2/2000, s.26-29. – 2. část.

AKTUALITY

InBáze z.s., nabízí kurz “Specifika práce asistenta pedagoga s dětmi a žáky s odlišným mateřským jazykem”

05.12.2019

Kurz je určen především asistentům pedagoga a pedagogickým pracovníkům v mateřských a základních školách působících na území Prahy, kteří pracují s dětmi a žáky s odlišným mateřským jazykem. Podmínkou účasti je znalost českého jazyka a dalšího cizího jazyka na úrovni min. B1 - B2. Kurz není kvalifikační, jde o doplňkové vzdělávání. >>

Asistent pedagoga hledá práci v Plzni a okolí

05.12.2019

Hledám práci jako asistentka pedagoga od ledna 2020, nejlépe na plný úvazek. Vystudovala jsem VoŠ pedagogického směru a jako asistentka mám osmiletou praxi, z toho čtyři roky na ZŠ a čtyři roky v MŠ běžné i speciální. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013