Dnes < > September 2020
Sunday PO ÚT ST ČT SO
30
31
Sep 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Oct 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10

Další zdroje informací o AP

DROTÁROVÁ, L. (2006) Asistent pedagoga - stav v ČR 2006

Publikace vydaná Institutem pedagogicko-psychologického poradenství ČR přináší poznatky z výzkumu, který autorka realizovala ve více než stovce škol, ve kterých působili asistenti pedagoga pro žáky „ze sociokulturně znevýhodňujícího prostředí“.

Popisovaný výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření (mezi 135 řediteli škol, 150 asistenty pedagoga a 220 pedagogy), doplněného analýzou 93 esejů vypracovaných asistenty pedagoga a rozhovory s asistenty pedagogy a řediteli škol.

Autorka se zabývá vzděláváním asistentů pedagoga (působících u žáků se sociálním znevýhodněním) a pokazuje na převahu asistentů bez maturity: podle výzkumu mělo v daném období (školní rok 2005/2006) více než padesát procent asistentů základní vzdělání nebo střední vzdělání bez maturity, na druhou stranu jen 2,5% asistentů bylo absolventy VŠ.

Důležitou součástí výzkumu bylo srovnání formálních náplní práce asistentů pedagoga s činnostmi, které asistenti uváděli ve svých esejích na téma „Můj pracovní den“. Ve srovnání s textem svých formálních pracovních náplní v praxi asistenti pedagoga častěji vykonávali dozory, činnosti týkající se prevence a řešení sociálně nežádoucích jevů, častěji se podíleli na řešení konfliktní situací a na doučování žáků (ve škole i v domácím prostředí žáků).

Autorka publikace rovněž referuje o získaných datech vztahujících se k preferovaným osobnostní dispozicím asistentů pedagoga: Dotazovaní z řad ředitelů škol, učitelů i asistentů shodně (jen v odlišné pořadí) označovali jako nejdůležitější vlastnosti asistenta pedagoga kladný vztah k dětem, trpělivost, empatii a komunikativnost. V srovnání s ostatními skupinami respondentů asistenti navíc zdůrazňovali ochotu pomáhat; ředitelé kladli větší důraz na zodpovědnost, ochotu vzdělávat se a vědomostní předpoklady; učitelé pak zdůrazňovali také potřebu důslednosti a kreativity asistenta pedagoga.

V závěru publikace autorka zmiňuje rovněž etnické příslušnosti a jazykové vybavenosti asistenta pedagoga – v popisovaném výzkumu necelá polovina asistentů a přibližně třetina učitelů označila za důležité, aby asistent byl Rom a aby uměl romsky.

Zdroj: DROTÁROVÁ, L. 2006. Asistent pedagoga - stav v ČR 2006. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR. ISBN 80-86856-22-4.

AKTUALITY

ZŠ speciální v Psárech přijme asistenta pedagoga

23.09.2020

Pro naši ZŠ speciální v Psárech hledáme asistentku/asistenta pedagoga k dětem s kombinovaným postižením. Úvazek 0,75. Nástup možný ihned. Asistentské vzdělání není nutné, lze dodělat. Dobrá dostupnost z Prahy MHD. >>

MŠ v Říčanech – Kuří hledá asistenta pedagoga na 0,5 úvazek

23.09.2020

Pro Mateřskou školu Kuřátko v Říčanech – Kuří hledáme asistenta pedagoga, 20 hodin/týden, nástup nejlépe 1. října 2020. Nabízíme rodinnou atmosféru malé školy, přátelské a podnětné pracovní prostředí, nové a moderní zázemí, maximální materiální i personální podporu. Požadujeme laskavý, trpělivý a vstřícný přístup k dětem, schopnost pracovat v týmu a umět říci vlastní názor. >>

Jaké jsou vaše zkušenosti z distanční výuky a návratu dětí do školy?

22.09.2020

Vzdělávací program Varianty společnosti Člověk v tísni prosí o vyplnění krátkého dotazníku. Cílem šetření je zmapovat zkušenosti a doporučení asistentů pedagoga a školních asistentů z období distanční výuky a návratu do škol. Šetření je anonymní a jeho výsledky chceme využít jako další podklad do diskusí o roli asistentů v českém vzdělávacím systému. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013