Jak se bránit v případě, že krajský úřad přidělí na asistenta nižší finance, než doporučilo poradenské pracoviště

Na podnět jedné ze čtenářek našeho portálu Vám přinášíme odkaz na prohlášení kanceláře Veřejného ochránce práv (ombudsmana) v kauze zabývající se přidělováním asistentů pedagoga do základních škol hlavního vzdělávacího proudu.

Zpráva z roku 2013 řeší případ, ve kterém byly základní škole (do třídy s žákyní s poruchou autistického spektra a narušenou komunikační schopností) přiděleny krajským úřadem mzdové prostředky na asistenta pedagoga v rozsahu významně nižším, než by odpovídalo úvazku doporučenému odborným poradenským pracovištěm.

V závěrech realizovaného šetření kancelář ombudsmana konstatuje mimo jiné i následující:

„Pokud stát, i přes doporučení odborníků, nezajistí prostřednictvím svých orgánů plnohodnotné podmínky pro vzdělávání dítěte s postižením v běžné základní škole, spočívající v přítomnosti asistenta pedagoga, dopouští se nepřímé diskriminace podle ustanovení § 3 odst. 2 antidiskriminačního zákona. V obecné rovině pak stát porušuje právo na rovný přístup dítěte s postižením ke vzdělání ve smyslu čl. 3 odst. 1 a čl. 33 Listiny základních práv a svobod, čl. 24 Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením a čl. 23 Úmluvy o právech dítěte." (s. 13)

Jinak řečeno, podle jedné z nejvyšší právních autorit v ČR je tak nedostatečné financování profese asistentů pedagoga nepřímou diskriminací žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Celá zpráva je dostupná z (cit. 2015-09-06):
http://eso.ochrance.cz/Nalezene/Edit/2152