Aktuality

Jak to s inkluzí vypadá po roce od změny financování?

Česká školní inspekce zveřejnila tematickou zprávu týkající se stavu společného vzdělávání ve školním roce 2016/17.

A jak vypadají hlavní závěry? 

"Implementace společného vzdělávání ve školním roce 2016/2017 započala zejména díky vysokému nasazení a odpovědnosti škol, které se snažily dle svých možností a schopností vyřešit všechny komplikace, které před ně byly kladeny, a to i v situaci, kdy se školám nedostávalo adekvátní podpory z vnějšku.

Na druhou stranu je třeba konstatovat, že školy mnohdy nedokázaly s množstvím informací, které v rámci metodické podpory zpracovalo či průběžně zpracovává Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy nebo Národní ústav pro vzdělávání, adekvátně pracovat, v objemu informací se často ztrácely, mnohdy nepochopily uváděné formulace správně nebo neaplikovaly správně příslušná doporučení."

Čtyřstránkové shrnutí najdete zde: http://www.csicr.cz/getattachment/2a015a62-beeb-489e-8150-e0e4cd3959b3/Shrnuti-Spolecne-vzdelavani-ve-skolnim-roce-2016-2017.pdf.

Jak zní doporučení pro další roky?

Podle ČŠÍ je zejména potřeba:

• sjednotit výklad právních předpisů, metodických materiálů a doporučení pro společné vzdělávání tak, aby školy a školská za- řízení mohly postupovat podle jasných a jednoznačných pravidel,
• zintenzivnit metodickou podporu školám a rozšířit její formy (např. o zveřejňování příkladů dobré praxe),
• rozšířit (důraz na vlastní vzdělávání dětí a žáků se SVP, nikoli pouze na formální aspekty typu legislativních změn apod.) a zefektivnit nabídku DVPP. Česká školní inspekce opakovaně doporučuje nabízet realizaci DVPP přímo v konkrétních školách tak, aby byly jednak eliminovány organizační komplikace, a jednak aby bylo možné proškolit větší počet pedagogických pracovníků z jedné školy.
• Inkluze se také rozhodně neobejde bez adekvátního personálního zajištění – je tedy třeba vytvořit podmínky pro získávání a financování školních speciálních pedagogů, školních psychologů a především asistentů pedagoga (motivace uchazečů, získání kvalifikace, finanční ohodnocení, motivace k setrvání ve škole).
• Důležité je i celkové zjednodušení, a to jednak administrativních procesů spojených s poskytováním podpory všech stupňů (zejména tvorba a vyhodnocování plánů pedagogické podpory a individuálních vzdělávacích plánů – zde Česká školní inspekce
doporučuje využívatsystém InspIS ŠVP disponující modulem pro tvorbu IVP), a jednak procesů vedoucích k získání finančních prostředků pro podpůrná opatření, tak, aby byl zkrácen interval mezi podáním žádosti a časem, kdy škola reálně schválenými prostředky disponuje.

Celou zprávu najdete na:http://www.csicr.cz/getattachment/7734c437-a133-4411-b8b6-ed11776ad4fe/TZ-Spolecne-vzdelavani-16-10-2017.pdf

AKTUALITY

Jak změnila čerstvá novela vyhlášky profesi asistentů pedagoga? Jednoznačně k horšímu

19.01.2018

S politováním Vám musíme oznámit, že koncem roku 2017 prošla poslaneckou sněmovnou novela vyhlášky č. 27/2016 Sb., ve které se autoři rozhodli ignorovat připomínky odborné veřejnosti a prosadit změny v profesi asistenta pedagoga. Krátce po volbách, ve kterých všechny politické strany deklarovaly důraz na kvalitu vzdělání jako prioritu, se opět vracíme ke známému modelu, ve kterém jsou peníze důležitější než vzdělávání dětí. >>

Kolik je ve školách vlastně asistentů? Jak je školy využívají?

10.01.2018

Přinášíme analýzu základního mapování využívání funkcí asistent pedagoga a školní asistent mateřskými a základními školami, kterou Nová škola zpracovala pro Nadaci OSF Praha. Jde o vůbec první pokus zmapovat celkovou situaci, počet škol a asistentů, jejich pozice po novele školského zákona. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013