Dnes < > November 2020
Sunday PO ÚT ST ČT SO
Nov 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Dec 1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12

Další zdroje informací o AP

KLEIN, V., MATULAYOVÁ, T. (2007). Aktuálne problémy v multikultúrnej výchove rómských žiakov.

Třetí část obsáhlejšího článku Vladimíra Kleina a Tatiany Matulayové zaměřeného multikulturní vzdělávání v SR se zabývá názory pedagogických asistentů na jejich postavení a akceptaci v multikulturní škole.

Autoři přinášejí poznatky z dotazníkového šetření realizovaného mezi 60 asistenty v několika slovenských okresech – z těchto asistentů se více než polovina hlásila ke slovenské národnosti, přibližně třetina k národnosti romské a zbytek k národnosti maďarské.

Zajímavá byla zejména zjištění týkající se vazby asistentské profese na společenský status a společenské vztahy pracovníků: celá polovina respondentů uvedla, že se jejich společenský status (od doby kdy začali pracovat jako asistenti pedagoga) v rámci romské komunity zvýšil a dvě třetiny ze všech dotazovaných zaznamenaly zlepšení jejich společenského postavení v rámci majoritní společnosti.

Více než dvě třetiny respondentů výzkumu také uvedly, že vzdělávání a zaměstnávání asistentů pedagoga má pozitivní vliv jak na vztahy uvnitř romské komunity, tak i na vztahy mezi Romy a majoritou. Na základě toho poznatku autoři potvrzují předpoklad, že „rómský problém je problémom predovšetkým sociálným a nie národnostním“ (s. 7).

Za pozornost stojí i názory asistentů na celkovou koncepci vzdělávání romských žáků: 90% dotazovaných považuje za nejoptimálnější variantu společné vzdělávání romských a neromských žáků a nesouhlasí se vzděláváním segregovaným, naopak jen 20% respondentů považuje za vhodné zavádění vyučování v romském jazyce.

Zdroj: KLEIN, V., MATULAYOVÁ, T., 2007. Aktuálne problémy v multikultúrnej výchove rómských žiakov. Technológia vzdelávania : Vedecko - pedagogický časopis s informačnou přílohou 7/2007, příloha Slovenský učitel, s.2-8.

AKTUALITY

Když asistentky pedagoga nenechají sociálně znevýhodněné děti na holičkách, aneb asistentky do toho jdou, s odvahou

23.11.2020

Po první vlně epidemie coronaviru na jaře tohoto roku se hovořilo o tom, že více než 10 000 převážně sociálně znevýhodněných dětí zůstalo během ní mimo systém vzdělávání. Tato situace opět jasně poukázala na fakt, že český vzdělávací systém až na výjimky stojí na podpoře rodiny a domácí přípravě dětí. Na podzim přišla druhá vlna... >>

© Nová škola, o.p.s. 2013