Aktuality

V Británii má každý asistent jasně definované kompetence

Zajímavý rozhovor s Janou Korábovou o její zkušenosti asistentky pedagoga ve Velké Británii zveřejnil na svém blogu na Aktuálně.cz Pavel Košák z Variant Člověka v tísni. 

Vybrali jsme jen první dvě otázky, celý rozhovor najdete na stránkách autora.


Jana Korábová vystudovala PedF a FF Univerzity Karlovy a ve Velké Británii působila rok jako asistentka pedagoga. Teď pracuje ve vzdělávacím programu Varianty společnosti Člověk v tísni.

S prací asistenta pedagoga máš zkušenost z Velké Británie. V čem vidíš největší rozdíly v jejich práci ve srovnání s Českou republikou?

Ve Walesu, kde jsem působila, mají školy běžně více asistentů. Na obou školách, kde jsem působila, jich několik pracovalo na pozicích „bilingvního asistenta“, kteří pomáhali dětem s jazykovou bariérou. Kromě toho tam působili asistenti s jiným zaměřením. Největším rozdílem tedy je, že institut asistenta je ve státních školách velmi běžný a asistenti se mohou díky svému počtu specializovat. Např. do Albany Primary School, kde jsem působila, docházeli asistenti k dětem s poruchami chování a již zmínění bilingvní asistenti. Kromě asistentů měly školy další zaměstnané externisty, kteří s žáky pracovali individuálně. Na základní škole takto probíhalo čtení, na střední konzultovali s žáky psychologové jejich rodinné zázemí nebo budoucí plány. A to se všemi žáky: s nadanými i s těmi s překážkami v učení.

Jaká je role asistenta ve Velké Británii?

Role asistenta pedagoga je ve Velké Británii přesně vymezená. Asistentská pozice má několik úrovní (asistent na úrovni 1 nesmí zůstat se třídou sám, neplánuje výuku, nevyučuje) a každé odpovídá adekvátní vzdělání (úroveň 1 odpovídá několikahodinovému kurzu a je lehce přístupná například lidem bez humanitního vzdělání, imigrantům apod.). Každý asistent má ve škole jasně definované kompetence, což přináší příjemné pracovní prostředí: učitelé vědí, co mohou od asistentů na různých úrovních očekávat a asistenti tak mají velmi konkrétní cíle dle své úrovně. Dobré fungování tohoto modelu jistě vděčí mnoha letům praxe a hledání dobré cesty...

Celý rozhovor si můžete přečíst zde - http://blog.aktualne.cz/blogy/pavel-kosak.php?itemid=23652

AKTUALITY

Asistentka pedagoga hledá práci v Plzni-městě

01.07.2020

Hledám práci asistenta pedagoga v ZŠ nebo MŠ v Plzeň-město, úvazek 0,5; 0,75; 1,0. Mám akreditace na asistenta pedagoga a pedagoga volného času. Praxe v MŠ a u dětí v kroužku. Děti mám ráda a ráda bych jim dál pomáhala. >>

Asistentka pedagoga hledá práci v Plzni

01.07.2020

Hledám práci na pozici asistent pedagoga v Plzni v MŠ, ZŠ i v ZŠ speciální. Úvazek 0,75 -1,0. V lednu 2020 jsem dokončila bakalářské studium speciální pedagogiky. Praxi mám především z průběhu studia na škole, v pracovní pozici asistenta jsem zatím nepůsobila. Ráda se ale rychle přizpůsobuji a učím všemu potřebnému. >>

ZŠ v Praze 13 hledá dva asistenty pedagoga na 0,5 a 0.75 úvazek

01.07.2020

Základní škola, Praha 13, Mládí 135 nabízí od září 2020 dvě místa asistentů pedagoga. Jedno místo ve výši 0,5 úvazku k žákyni do 9. třídy a jedno místo ve výši 0,75 úvazku k dvěma žákům do 3. třídy. Příjemné prostředí, snadná dopravní dostupnost, dobrý a spolupracující kolektiv lidí. Kurz asistenta pedagoga je výhodou, ale ne nutností. >>

© Nová škola, o.p.s. 2013