Deník.cz: Asistenti pedagoga se státu vyplatí. Hlavně mezi Romy

07.02.2022

Je to jako s výzkumem účinných očkovacích látek. Nejdříve stojí hodně peněz, ale pak vakcíny zachrání miiliardy lidí. 

Asistenti pedagoga hrají ve školství a společnosti podobnou úlohu. Pomáhají žákům, kteří by jinak pravděpodobně končili v praktických základních školách a mnohé z nich vzápětí na úřadech práce.

„Pepa měl obrovské množství absencí. Matka samoživitelka ho chtěla umístit do praktické školy, kterou sama absolvovala. Ve čtvrté třídě se jejího syna ujala asistentka, jež se mu věnovala šest hodin týdně, naučila ho zvládat počítač, aby se mohl připojit k distanční výuce. Učení ho začalo bavit a v posledním roce měl jen šestnáct zameškaných hodin. Maminka nám napsala, že Pepa je šťastný a do školy se těší. Už věří, že se mu může splnit sen stát se policistou,“ líčí romistka a koordinátorka spolupráce se školami ze společnosti Nová škola Barbora Šebová.

Nejde ovšem o barvotiskový příběh do čítanky, ale o velmi racionální argument pro masivní zapojení asistentů do přípravy dětí ze sociálně a ekonomicky znevýhodněného prostředí, převážně romského. Každý mladý člověk, jenž neskončí na dávkách, znamená pro stát – kromě jiného – také velký finanční přínos.

Bohužel tímto směrem se vzdělávací politika příliš neubírá...

Celý text najdete najdete na https://www.denik.cz/z_domova/asistenti-pedagoga-skoly-romove-20220202.html

Článek vzešel z prezentace pro novináře, realizované v rámci projektu "Rozvoj komunikace a spolupráce mezi rodinami romských sociálně znevýhodněných žáků a školou". Projekt podpořil Výbor dobré vůle – Nadace Olgy Havlové v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a zmocnění znevýhodněných skupin. Program je financován z Fondů EHP a Norska.