Zrušení funkce asistenta pedagoga na žádost rodičů
Vytvořeno: 07.01.2015
Dobrý den, prosím o radu. Syn 13 let má PAS - konkrétně Aspergerův syndrom. Navštěvuje Zš a má IVP a přidělenou asistentku pedagoga - AP - vzdělání gymnázium a ještě pracuje na této škole jako vychovatelka v družině. S asistentkou nejsme dlouhodobě spokojeni. AP z nějakého důvodu vyslýchá syna a ptá se ho na vše co se týká naší rodiny. Syn má psychickou poruchu , je medikován , takové otázky nesnáší. Neví , co má odpovídat , tak říká co po něm chtějí slyšet. Kvůli tomu jsme museli již podruhé na sociálním odboru odpovídat na stížnost ze školy. Funkce AP se zvrtla jiným směrem a již si nepřejeme , aby k synovi chodila. Z tohoto jednání školy jsem se zhroutila. Bydlíme na vesnici a uvažovali jsme o přechod syna na Zš speciální , ale máme to nejblíže do Prahy a syn cestu nezvládne. Můžete mi poradit , jak napsat žádost o zrušení funkce AP. Na ústní žádost škola nereaguje. Moc Vám děkuji za odpověď. Karin
Odpověď:
Dobrý den,
děkujeme za Váš dotaz. Zrušení funkce asistenta pedagoga v průběhu doby, na kterou škole byla poskytnuta na tuto funkci dotace (u žáků se zdravotním postižením obvykle jeden školní rok), není jednoduché a záleží na rozhodnutí školy - asistent pedagoga je pedagogickým pracovníkem stejně jako třeba učitel, má pracovní smlouvu se stanovenou výpovědní dobou, jeho výpověď by musela být velmi dobře odůvodněná a samotný nesouhlas rodičů žáka by jako důvod asi neuspěl (funkce AP se totiž sice zřizuje ve třídě, ve které je vzděláván žák se speciálními vzdělávacími potřebami, ale v praxi nemá jít o asistenta daného žáka, AP má být podpůrnou silou učitele).
Za daných okolností bychom doporučovali požádat školu (ředitele nebo výchovného poradce) o společné setkání Vás, třídního učitele a asistentky pedagoga, setkání, na kterém byste si objasnili vzájemné neshody a domluvili žádoucí postup do budoucna. Ze setkání by měl být pořízen zápis, na kterém se shodnou všichni zúčastnění a který také všichni podepíšou. Pokud by setkání nepomohlo, můžete se také obrátit na školské poradenské zařízení (PPP nebo SPC), které asistenta doporučilo, zda by se i oni mohli do situace zapojit a s asistentkou probrat vhodné postupy při práci s žáky s Aspergerovým syndromem.
Pokud má Váš syn Aspergerův syndrom a současně intelekt v normě (jinak řečeno, pokud není současně i mentálně postižený), nepovažujeme jeho zařazení do speciální školy za vhodné. Pokud by se Vám nepodařilo domluvit se na potřebných opatřeních s Vaší stávající školou, doporučovali bychom zkusit se podívat po jiné vhodné běžné základní škole v okolí.