náplň práce asistenta pedagoga

Vytvořeno: 02.02.2021
Dobrý den,
prosím o radu.
Jsem učitelka ve 4.třídě základní školy. V mé třídě je 5 dětí s výraznými vzdělávacími znevýhodněními. Jeden žák je autista vedený pod SPC České Budějovice, další žák k nám propadl , jedna žákyně je po dodatečném zápisu a nebylo jí vůbec doporučeno do 1.třídy před lety pro naprostou nezralost a nízký intelekt bez odkladu nastoupit. Další 2 děti mají též diagnostikován nízký intelekt a nepodnětné domácí prostředí.

Ve třídě spolupracujeme s paní asistentkou, která přišla k autistickému žákovi, je na pozici asistentky pedagoga.

Sama paní asistentka má výrazné potíže dyslektického a dysgrafického charakteru. Sama byla kdysi z první třídy poslána zpět do školky pro školní nezralost. Osobně to vnímám tak, že je nyní pro děti s obdobnými potížemi velmi přínosná právě v tom, že měla ve škole obdobné potíže a dokázala se vypracovat až na pozici asistentky.

Z jejího vlastního znevýhodnění ale plyne i to, že je velmi nejistá v činnostech, které bych jí běžně potřebovala zadávat - nadepisování práce do sešitů, čtení s dětmi. Navíc se ukázalo, že když jí do úvazku byly dány i 2 hodiny tělesné výchovy, na kterých měla být (má 75% úvazek), tak je není schopna smysluplně absolvovat, je velmi tělesně "nezdatná" a kolegyně, která vedla hodiny TV ji na nich odmítla mít. Proto paní asistentka zůstává místo těchto hodin ve třídě se mnou a já mám za úkol ji smysluplně zaměstnat - děti jsou v té době na tělocviku. Neosvědčilo se nám ani dělání nástěnek, paní asistentka nemá smysl pro jejich vhodné výtvarné ztvárnění, je schopna umístit výkres opačně, nebo bokem , prostě to nějak nevidí a výkresy neumí na nástěnku umístit tak, aby se jí tam opticky souměrně vešly.

Můj dotaz zní, zda je v pořádku, pokud jí dávám v dobu, kdy nemůže pracovat přímo s dětmi, zkontrolovat např. sešity s domácími úkoly - dělá mi zápis do mého sešitu - zda dítě odevzdalo, neodevzdalo. Stejně tak i např. kontrolu sloupečků v M , ale i školním sešitě, zda děti udělaly zadanou práci. Upozorňuji, že neznámkuje a nikdy nekontroluje ani samozřejmě nehodnotí jakékoliv testy.

Paní asistentka s tímto způsobem pomoci osobně problém neměla, ale našly se její kolegyně, které to neustále komentovaly a nyní si už ani já nejsem jistá, zda je to v pořádku. Doslova jsem jimi byla označena za paní učitelku, která zneužívá svou asistentku. Je to již 4 asistentka, která mi ve třídě pomáhá a musím říci, že ty ostatní jsem nikdy k této práci nevyužívala, též jsem ale neměla tolik intervencí u znevýhodněných žáků a nestřídala se běžná výuka s on-line hodinami, předchozí paní asistentky zvládaly bez obtíží psát a i děti byly menší, takže jsem třeba předepisování v sešitech více potřebovala.

Takto jsem paní asistentku začala zaměstnávat až po konzultaci s paní zástupkyní, která tvrdí, že to možné je a vzhledem k omezením plynoucím z jejích vlastních znevýhodnění to je dle nás i nutné, poněvadž jinak hledáme v některých situacích těžko smysluplnou práci, kterou může dělat. Nepřipadá nám vhodné nechat ji neustále odpočívat ve sborovně, kde ji pak potkávají další zaměstnanci, kteří sami neví, kam dřív skočit a působí to pak poněkud nevhodně. Ptala jsem se i na jiné škole, kde rovněž v případě potřeby takto asistentky zaměstnávají, pokud jim není možné dát jinou, smysluplnější práci, nejlépe přímou práci s dětmi. Obdobně zaměstnávají své asistentky i jiné kolegyně na naší škole a i ty potřebují vědět, zda je to z naší strany pochybení.



Zejména nyní, v on-line výuce, kdy mi rodiče dětí přináší jednou za cca.14 dní ke kontrole zadanou práci, bych její pomoc při kontrole uvítala.

Děkuji za rady a Váš čas,

pro narovnání vztahů v našem kolektivu jsou potřeba. Pokud jsem v zadávání práce pochybila, zamezíme informacemi od Vás stejným potížím u jiných kolegyň,

s pozdravem,
Jana Bičišťová

Odpověď:

Dobrý den, 

obecně při stanovování práce asistenta pedagoga vycházíme z toho, že pozice asistenta pedagoga v běžné (ne-speciální) škole je školským zákonem (§16) definována jako "podpůrné opatření" ve vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami. Náplň práce asistenta pedagoga se tak rámcově skládá ze dvou oblastí činnosti: a) poskytuje přímou podporu žákovi se speciálními vzdělávacími potřebami (ke kterému je doporučen); b) poskytuje podporu učiteli při práci s ostatními žáky nebo při přípravě na výuku, a to tak, aby učitel sám měl více času na podporu žáka se speciálními vzdělávacími potřebami (přímou práci s tímto žákem nebo přípravu materiálů pro tohoto žáka). 

Pokud Vám tedy asistentka pedagoga po menší část své pracovní doby pomáhá s kontrolou prací "ostatních" žáků třídy, a Vy díky tomu máte víc času například na přípravu samostatné práce (zadání úkolu, písemky, IVP atd.) pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami, je vše v pořádku - takový postup je zcela v souladu s filozofií profese asistenta pedagoga. 

Zejména nyní, v době distanční výuky, se pak více tolerují i mírné odchylky od tradiční náplně práce asistentů pedagoga - tedy samozřejmě jen za podmínek, že je v maximální možné míře zajištěna podpora žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a že i nově formulované úkoly asistenta pedagoga směřují k prospěchu žáků celé třídy.  

Přeji hodně úspěchů!

Zbyněk Němec

Nová škola o.p.s.

«   zpět