přímá a nepřímá činnost

Vytvořeno: 28.08.2021
Dobrý den,
pracuji jako asistent pedagoga O,75 úvazku z čehož je 5 hodin denně(7,30-12,35 přímé práce ve třídě), dále pak družina, doprovod na oběd do 13,05 a opět družina do 13,30. Z uvedeného vyplývá, že tedy nemám kdy tvořit nějaké přípravy a jiné práce, které potřebuji i k dalším pověřeným funkcím a dělám je tedy doma. I tak se musím účastnit všech porad, které jsou i do večerních hodin. Prosím tedy, co se počítá do přímé a nepřímé činnosti, jak se počítá i ta družina? Děkuji

Odpověď:

Dobrý den, 

při pracovním úvazku 0,75 (tj. 30 hodin týdně) by u asistenta pedagoga měla standardně být rozdělena pracovní doba na 27 hodin  týdně (90 % z úvazku) přímé pedagogické činnosti a 3 hodiny týdně (10 % z úvazku) nepřímé pedagogické činnosti. Celkově by mělo jít průměrně o šest hodin práce denně, což může odpovídat pracovní době např. od 7:30 do 13:30. Podpora žáků a vychovatele v družině je považována za přímou pedagogickou činnost. 

Problém s nepřímou pedagogickou činností je někdy v tom, že do této činnosti mohou (podle vyhlášky č. 263/2007 Sb.) spadat i tzv. "dohledy", v praxi se tak někdy stává, že asistent pedagoga má celou nepřímou pedagogickou činnost v týdnu "spotřebovanou" jen na dohledy, a na samostatné přípravy nebo konzultace s učiteli mu už v úvazku čas nezbývá.

Účast na poradách by ovšem rozhodně měla být součástí nepřímé pedagogické činnosti, a jako taková by určitě měla být součástí pracovní doby asistenta. Pokud se porada odehrává mimo pracovní dobu asistenta a vedení školy považuje účast asistenta za nezbytnou, bylo by vhodné přidělit asistentovi za účast na poradě v přiměřené míře hodiny náhradního volna, které pak může čerpat třeba v době školních prázdnin (v ty dny, na které mu už nestačí dovolená). 

S přáním všeho dobrého, 

Zbyněk Němec

Nová škola o.p.s. 

«   zpět