Kdy odchází dítě domů při celém úvazku, pokud nenavštěvuje družinu

Vytvořeno: 28.08.2021
Dobrý den,
ráda bych se zeptala na důležitou věc. Pokud dítě chodí do 5. třídy (26 vyučovacích hodin, úvazek asistenta pedagoga 1,0., tzn 40 hodin týdně) a nechodí do družinky, tak kdy odchází domů?Jde hned po vyučování domů? Nebo může vedení nařídit , že má asistent zůstávat sám ve třídě každý den až do 14:30 a chlapce "hlídat, doučovat ho a dělam s ním domáci úkoly z důvodu, že je zaměstnaný na celý úvazek? (Dítě je s asistentem vkuse od 7 do 14:30hod)
Jak se v tomto případě počítá přímá a nepřímá činnost?Vedení zde nastavilo 36přímá a 4 nepřímá. Vedení to bere ze 36hod je přímá a to znamená aby byl AP s chlapcem. Není v tomto případě přímá činnost 26hod jen po dobu vyučování a po odchodu dítěte domů se bere nepřímá 14hod, kdy Ap zůstává na pracovišti a pro dítě chystá materiály na další den a vypracovává pomůcky s učivem do hodin
Kdo je za chlapce po vyučování zodpovědný, když nechodí do družiny a je jen s AP?
Moc vám děkuji za odpověď.

Odpověď:

Dobrý den, 

rozdělení časové dotace úvazku asistenta pedagoga na přímou a nepřímou pedagogickou činnost se řídí podle nařízení vlády č. 75/2005 Sb. a vyhlášky č. 27/2016 Sb. - z těchto dokumentů aktuálně vyplývá, že asistent pedagoga by měl z úvazku věnovat 90 % pracovní doby přímé pedagogické činnosti a 10 % pracovní doby nepřímé pedagogické činnosti. U asistenta pedagoga s celým úvazkem je tedy rozdělení na 36 hodin přímé a 4 hodiny nepřímé pedagogické činnosti týdně zcela v pořádku. Pokud by tedy asistent s celým pracovním úvazkem měl pravidelně rozvrženou pracovní dobu a začínal každý den v 7:00, mohla by být jeho pracovní doba denně v rozmezí 7:00 - 15:00, přičemž v průběhu týdně by v této pracovní době měly být zahrnuty i čtyři hodiny na nepřímou pedagogickou činnost. (A to ještě pomíjím skutečnost, že podle zákona by při práci trvající déle než 6,5 hodiny měl mít asistent půlhodinovou přestávku - taková přestávka by ovšem byla neplacená a celkové rozmezí pracovní doby by pak ještě protáhla do odpoledních hodin.) Z tohoto pohledu se tedy každodenní přímá práce v rozmezí 7:00 - 14:30 jeví jako víceméně v pořádku. 

Zároveň cítím jako potřebné zdůraznit, že přímá pedagogická práce asistenta pedagoga nemusí být vázaná jen na práci s žákem se speciálními vzdělávacími potřebami, ale může (podle pokynů učitele) zahrnovat i práci s ostatními žáky třídy. 

V době, kdy asistent pedagoga pracuje s žákem samostatně, za bezpečnost a ochranu zdraví tohoto žáka i zodpovídá. 

S přáním všeho dobrého, 

Zbyněk Němec

Nová škola o.p.s.


     

«   zpět