nastaveni spoluprace

Vytvořeno: 07.11.2021
Dobry den,
pracuji od zari v male soukrome malotridni skole jako asistent pedagoga 11tilete holcicky s PAS (stupnem PO 4) a 11tilete holciky s vyvojovou disfazii (stupnem PO 3).
Dva mesice jsem se holccicce s PAS venovala zvela individualne (jsem ten horlivy typ asistenta :-), pracovala velmi dobre, ale ja ji delala pripravy, vykladala novou latku, postupovala dle vlastnich osnov. Tak to byt nema. Po 2 mesicich mi reditelka rekla, ze mi nikdo nerekl, ze mam delat pripravy, ze holcicka je zcela vyclenela z kolektivu a musim ji zapojovat. Nepochopila jsem, proc mi to nikdo nerekl po vyuce behem tech dvou mesicu. Odvolavala jsem se na pozici asistenta, ze nemohu ucit a ze je pro mne tezke vykladat latku a byvala asitentka (nyni pedagog) mi rekla, ze mam pouze zjednodusovat vyklad (autistce a holcicce s vyvojovou disfazii) zaroven. To je za mne nesmysl. I kdyz je zde maly kolektiv velmi dobre spolupracujicich zaku, tak ja se s mymi zackami casto v hodinach s tempem ztracim a chaoticky pak improvizuji. Ucitelka je velmi mila, ale vytizena. Zkusenosti s asistentem z predchozi skoly ma takove, ze byl nekde vzadu a spolupracoval s ditetem. Cili zadne.
Celkova atmosfera ve skole je velmi mila, pratelska :-)
Za mne tedy jde pouze o spravnou komunikaci a nastaveni spoluprace, vymezeni kompetenci.
Byli byste ochotni k nam prijet na vizitaci a pomoci s nastavenim spoluprace? Za jakych podminek?


Dekuji

Odpověď:

Dobrý den, 

omluvám se za zpoždění s odpovědí. Rozhodně máte pravdu v tom, že jako asistentka pedagoga byste nikdy neměla zajišťovat výklad nové látky, a to ani v nějaké zjednodušené formě, u žákyň se speciálními vzdělávacími potřebami. Výklad musí vždy zajišťovat učitel (proto učitel musel studovat těch pět let na pedagogické fakultě). Současně rozhodně souhlasím s tím, že důležitou rolí asistenta pedagoga je podporovat zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do kolektivu, snažte se proto co nejméně pracovat s žákyněmi odděleně, a naopak co nejvíce jim během přestávek a společných aktivit pomoci se zapojením mezi spolužáky.   

Hospitační návštěvy ve školách standardně bohužel nezajišťujeme, pro pedagogické sbory ale nabízíme kurzy na dané téma (a v rámci kurzů je pak možné probrat i konkrétní případy) - nabídku najdete zde: http://www.novaskolaops.cz/podpora-inkluze/

Pro vyjasnění spolupráce s paní učitelkou by Vám možná mohla pomoci i dvě krátká videa, která jsme zpracovávali dříve a která jsou dostupná zde:

1. https://www.youtube.com/watch?v=sc5NuJLaTKs

2. https://www.youtube.com/watch?v=yXihOHwtqWY

S přáním všeho dobrého, 

Zbyněk Němec

Nová škola o.p.s.

«   zpět