Vysokofunkční autista a studium na VOŠ

Vytvořeno: 22.02.2023
Dobrý den, pracuji se studentem s PAS, který navštěvuje soukromou VOŠ (II. semestr). Je mimopražský, dojíždí každý den za doprovodu otce, který jej má v péči do Prahy. Studium je náročné, začíná v 8:00 a přednášky s přestávkami trvají celý den. Je přecitlivělý na téma zodpovědnosti a dospělosti a právě toto téma řeší každý den ve škole a dostává se tím do tenze. Odmítá přijmout věku přiměřené požadavky a odpovědnost (je mu 20 let). Je inteligentní, ale studium je pro něj obtížné. Zejména vysoké tempo přednášek a každodenní úkoly ve formě prezentací (problémy s komunikací). Stále se mě ptá, jak to má udělat, aby tuto školu nemusel studovat a aby neměl odpovědnost za své činy. Má ukončenu střední školu. Též se ptá, co má dělat, když ho na ulici pokouše pes, nebo napadne medvěd. Studuje angličtinu a španělštinu (angličtinu ovládá, ale španělsky se nikdy neučil). Otci jsem navrhla, aby přestoupil na RJ, ten ale trvá na španělštině. Hovořila jsem s matkou, která tvrdí, že ho otec citově vydírá a že ona se studiem syna nesouhlasí. Vyšetření v PPP proběhlo po šesti týdnech studia, závěr byl, že minimálně část požadavků přes počáteční problémy přijal a zvládl nad očekávání. Co se týká studia, poradna doporučuje sylabus přednášky, nebo možnost audionahrávky. Ovšem audionahrávku odmítá. Na škole není možnost porady se speciálním pedagogem, výchovným poradcem, ani psychologem. Poslední dobu vnímám, že se otce bojí, je nejistý (kývání těla a drbání na hlavě) a obávám se zhoršení jeho psychického stavu. Matka chce, abych napsala do poradny, kde proběhlo vyšetření v říjnu 2022. Jaký je Váš názor na řešení této situace.
Děkuji za Vaši odpověď.

Odpověď:

Dobrý den,

u poruch autistického spektra snad více než u jakékoli jiné skupiny diagnóz platí, že každý žák a student s některou z těchto poruch je individualita, proto jakékoli rady takto na dálku, bez podrobnější znalosti situace, by byly asi jen velmi nepřesné. Každopádně bych ve Vašem případě doporučoval, abyste s rodiči studenta probrala možnost obrátit se na poradenské pracoviště specializované na podporu žáků a studentů s poruchami autistického spektra – zkuste například pražský Nautis (Národní ústav pro autismus – viz. https://nautis.cz/cz), kde mají s podporou podobných studentů velmi bohaté zkušenosti.

S přáním všeho dobrého,

Zbyněk Němec

Nová škola, o.p.s.

«   zpět