asistent pedagoga

Vytvořeno: 01.12.2025
Dobrý den, obracím se na Vás s následujícím: pracuji jako AP na druhém stupni ZŠ. Mám dva asistenční žáky, třída má celkem 27 žáků, několik žáků má PO 2, i ostatní žáci mají nějaké potíže, ať s rodinou nebo psychické. Nyní jedné žačce diagnostikovali velmi závažné psychické onemocnění. Byla i delší dobu hospitalizovaná. Rodiče si žádali o AP. PPP věc posoudila a bude dívce doporučovat pouze PO 2 s IVP, bez AP. Odůvodnili to tvrzením, že ve třídě je již AP, tak jí mohu pomáhat, není tedy potřeba psát AP na tuto žačku. V současné době se jí věnuji nad rámec svých povinností, včetně doučování zameškané látky, doplňování učiva atd. Třídní učitelka i já jsme si myslely, že by mohla mít doporučení na AP na 40 h, na toto nám PPP sdělila, že úvazek 40 h nemůže napsat, to prý může jen SPC. Prosím je toto pravda? Pro dívku máme též krizový plán, paní s PPP nám řekla, že má být podrobný a jmenovitý, že v případě ataky, problému mě kontaktuje vyučující (dívka má celkem 6 půlených hodin týdně, AP je ve druhé skupině) a já přijdu a vyřeším potřebné. Připadá mi, že veškerou zodpovědnost mám přebrat já, včetně zajištění bezpečného prostředí, relaxace, kontaktování rodiny, případně volání RZS. Samozřejmě se věnuji i ostatním žákům, nejen těm asistenčním, ale je toho až příliš. Potřebovala bych radu jakým způsobem postupovat, jestli je někde v zákoně ukotveno do jaké míry mohu převzít odpovědnost, jestli je nějaký strop mých povinností. Předem mnohokrát děkuji za odpověď.

Odpověď:

Dobrý den,

zkusím to vzít postupně:

Za zdraví a bezpečnost všech žáků ve třídě – tedy včetně žáků s přiznanými podpůrnými opatřeními – zodpovídají všichni pedagogičtí pracovníci, kteří v dané třídě působí. Za bezpečí dané žákyně tedy odpovídáte jak Vy, tak i přítomný učitel.

V platné legislativě (zákoně, vyhláškách) není žádné ustanovení, které by bránilo pedagogicko-psychologickým poradnám v doporučování podpůrných opatření vyšších stupňů. Oficiálně systém počítá s tím, že pokud by to PPP považovala za nutné, může žákovi doporučit podpůrná opatření i ve 4. nebo 5. stupni, tedy i podporu AP na celý pracovní úvazek.

Asistenti pedagoga mohou (mají) ve třídě pracovat jak s žáky se doporučení na asistentskou podporu, tak i s ostatními žáky. Smyslem práce s ostatními žáky je ale primárně to, aby učitel sám měl na žáky s doporučením více času. Pokud PPP popisované žákyni asistenta pedagoga nedoručila, můžete v rámci své činnosti žákyni v přiměřené míře pomáhat ve vyučování, určitě byste ale neměla jí zajištovat jakoukoli individuální podporu mimo vyučování (taková podpora by totiž nebyla v souladu s tím, že jste jako „podpůrné opatření“ doporučená pouze ke dvěma jiným žákům).

Zvažte, zda se nepokusit situaci s PPP znovu probrat nebo zda nedoporučit žákyni a jejím rodičům vyšetření v SPC.

S přáním všeho dobrého,

Zbyněk Němec

Nová škola, o.p.s.

«   zpět