Asistent pedagoga či osobní asistent
Vytvořeno: 02.12.2016
Dobrý den,
mám dotaz, jak by se mohla vyřešit tato situace. Na základní školu do deváté třídy dochází šestnáctiletý chlapec, který se nachází v pásmu lehké mentální retardace. Škola po rodičích požaduje, aby si našli osobního asistenta a hradili ho ze svých příjmu. Má škola právo toto požadovat? Zdali ano, je možné sdělit na základě čeho.
Děkuji.
S pozdravem Monika
mám dotaz, jak by se mohla vyřešit tato situace. Na základní školu do deváté třídy dochází šestnáctiletý chlapec, který se nachází v pásmu lehké mentální retardace. Škola po rodičích požaduje, aby si našli osobního asistenta a hradili ho ze svých příjmu. Má škola právo toto požadovat? Zdali ano, je možné sdělit na základě čeho.
Děkuji.
S pozdravem Monika
Odpověď:
Dobrý den,
ne, toto by škola po zákonných zástupcích žáka požadovat neměla. Každý žák (včetně těch se speciálními vzdělávacími potřebami) má v ČR zákonem daný nárok na bezplatné vzdělávání a je úkolem školy, aby toto bezplatné základní vzdělávání zajistila.
Osobní asistence je navíc sociální službou, která není primárně zamýšlena do školství - pokud je ve škole potřeba asistent, měla by být tato potřeba řešena prostřednictvím asistenta pedagoga... je ale pravda, že k individuálně integrovaným žákům s lehkým mentálním postižením na druhém stupni už často asistenti přiřazováni nebývají, zpravidla se předpokládá, že učitel zvládne výuku bez asistence. (To samozřejmě neplatí v případech, kdy jde o kombinaci lehkého mentální postižení ještě s jinou diagnózou, nebo v případech, kdy je žáků s LMP v dané třídě větší počet - tam už potřeba asistenta pedagoga bývá na místě.)