nepřímá pedagogická činnost

Vytvořeno: 29.08.2021
Dobrý den,
obracím se na vás s dotazem (vlastně s dvěma dotazy).
Ve stávající běžné MŠ pracuji dva roky, příští školní to bude třetí, avšak pokaždé k jinému dítěti.
A teď k mému problému, týkající se příštího roku. Budu mít na starosti 2 svěřence oba PO4, každý má však s SPC přiděleného AP. Podotýkám, že smlouvu jsem podepisovala pouze k jednomu a druhé dítě mi bylo oznámeno až po podpisu smlouvy. Obě děti jsou velmi rozdílné diagnózy a já se obávám, že nejsou slučitelné k jednomu AP, kdy jeden ani po obědě nespí a je nutné s ním pracovat celých 8 hodin, mnohdy odděleně od ostatních v MŠ. Paní ředitelku to ale nezajímá a řekla, že to musím zvládnout.

Druhý problém se týká NPČ, kdy nemám na celý úvazek dle p. ředitelky nárok, ale zároveň je příprava na druhý den nutná, zápisky k oběma dětem také každý den - takže vše doma....A to nemluvím, že se ráda samovzdělávám, ale v takovémto zápřahu opravdu nemám kdy.



Prosím vás tedy o radu, jak vlastně mohu postupovat, na co mám opravdu podložený nárok?

Děkuji mnohokrát za odpověď

Renata Poučová

Odpověď:

Dobrý den, 

v současnosti je skutečně možné, aby školské poradenské zařízení (SPC nebo PPP) doporučilo do jedné třídy ke dvěma (nebo i více) žákům se speciálními vzdělávacími potřebami jen jednoho asistenta pedagoga, takový asistent pak má za úkol podporovat jak učitele, tak oba (resp. při větším počtu všechny) dané žáky. To, že jste nastupovala jako asistentka k jednomu žákovi a nyní máte podporovat žáky dva, je z hlediska pracovní smlouvy obvykle v pořádku - asistent je totiž vždy v první řadě podporou učitele (i proto se daná pozice jmenuje "asistent pedagoga", nikoli "asistent žáka") a podle pokynů učitele má pracovat někdy s jedním žákem, jindy se dvěma žáky. 

Nicméně, nakolik je podpora obou Vašich žáků zvladatelná, já bohužel neumím posoudit, protože neznám dané žáky a jejich potřeby. Pokud byste ale měla pocit, že se to zvládnout nedá, určitě to konzultujte - když by to nešlo věcně probrat s učitelem nebo vedením MŠ, můžete se zkusit obrátit na SPC, které má děti v péči. 

Co se týká času na přípravy, tak současná legislativa stanovuje, že asistent pedagoga by měl mít 10 % z časové dotace úvazku vyhrazených na nepřímou pedagogickou činnost, zahrnující mimo jiné i případné přípravy nebo samostudium - více informací k tomuto najdete na našem webu, zde: https://www.asistentpedagoga.cz/asistent-pedagoga/zakony-vyhlasky/prima-neprima-cinnost-asistenta-pedagoga

S přáním všeho dobrého, 

Zbyněk Němec

Nová škola o.p.s.   

«   zpět